Hur fungerar världsbygge?

Vad finns det för grundprinciper för att skapa en fantasyvärld? Diskussionen har pågått åtminstone sedan George MacDonald fattade pennan 1893, och idag finns en uppsjö av kurser och böcker om världsbygge, men kan man koka ner det till några grundidéer? Vi frågade Stefan Ekman och Stefan Högberg, och upptäckte att det svåra var inte att få dem att börja prata. Det svåra var att få dem att sluta.

Boken som Stefan & Stefan tar avstamp i är:
Wolf, Mark J.P. Building Imaginary Worlds. The Theory and History of Subcreation. Routledge, New York 2012.

De tjusiga världarna i vinjettbilden är ”Ice1” och ”Terran1” av Max (https://opengameart.org/content/hd-hq-2d-planets-hi-res, CC BY-SA 3.0). Vinjettbilden ligger under CC BY-SA 4.0.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

För att kunna kommentera måste man först fylla i den saknade siffran... Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.